Nacionalno i univerzalno u romanu "Seobe" Miloša Crnjanskog

    * *     Srbi su  narod koji  preko svog inata i obraza  veoma teško, ili nikako  ne prelazi. Mnogi mali narodi  su se povinovali  volji vladara. pa sada naizgled žive  boljim, mirnijim životom.
* *    Ali mi, mi nikada nismo hteli  ono što se od nas  zahtevalo, nekad ni sami ne znamo šta tačno želimo. Jedno je sigurno,  nikada nismo prihvatali nepravdu i uvek smo bili ponosni i s punim ustima izgovarali  reč  "pravoslavlje", "Srbi" pa i "majka Rusija" ; oduvek  smo je smatrali našom majkom koja će u svakom trenutku pomoči svom nejakom sinu  ( sinu - zbog  naše  ratne istorije). Seobe kao pojava  i "Seobe" kao  delo su  nečto nacionalno i svetsko.  Kao i  svi, oduvek smo želeli nešto  bolje, tražili  sigurnu luku za spas i smirenje. Ratovali smo ne znajući  za koga i zarad čega,; uvek smo bili spremni za borbu : protiv nepravde,  gladi, umiranja,; baš kao i svi ljudi ovog  sveta. Tema "Seoba" je nacionalna, svetska i univerzalna.
Nacionalna zbog  toga što govori  o seobi jednog izmučenog, umornog, bolesnog naroda. Samim tim je i svetska jer govori o sudbini svih naroda u tom trenutku ; o nemirima, nemoći i borbi za nešto veće, što svi zaslužujemo. Ta tema je  savremena i svevremena ; svako od nas  se u životu na neki način seli. Seobe su fizičke, ali važniji aspekt seoba je  je duhovni ( kao da i fizički nije bio dovoljan?!).  Takođe je veoma univerzalna , jer je  svako podložan seobama. Čovek uvek  traži nešto  nešto lepše, bolje, sigurnije; nikada nije  zadovoljan  sadašnjim životom, uvek teži  nekoj promeni.  Svi smo mi osetili, ili ćemo osetiti  teret seoba na svojoj koži. To je ta univerzalnost ; patnje, želje snovi, zvezde, sloboda i želja; to nam je svima zajedničko. Želje se mogu razlikovati, ali to je zbog toga što nam različite stvari i "pobede" pružaju uspeh, mir , slobodu, ljubav, toplinu.
     Vuk Isakovič predstavlja težnju za eterizacijom, nestajanjem, prosto izdizanjem iz  teške, močvarne,  zagušljive stvarnosti. On je sumatraista, pa baš  kao i svi mi, sanja, želi i bori se za "bolje sutra",  traži spokoj i slobodu, ato mu predstavlja Rusija, koja je oličenje  pravoslavlja, koje mu čini mi se, jedino pruža utehu.
    Njegovu ženu  Dafinu potpuno druge stvari  dovode do tog cilja : ljubav, pažnja, dodir, svopšta i stalna prisutnost, i sve radi zarad  toga, baš kao i svako od nas, kad se bori za svoje ciljeve. To i jeste ispravno i važno i za to se  živi.
   Pojedini likovi u ovom romanu  nam pokazuju raznolikost, ličnost njihovih, samim  tim i naših snova, želja i zvezda.  Pored svih tih različitosti svima nam je univerzalan cilj, to jest ostvarenje cilja. Kada izgubimo  te težnje , a posle njih "ne dođu" nove, mi više  ne živimo, mi životarimo i lagano duhovno umiremo.
 Sve te želje i događaji  se mogu preneti i na kolektivni lik slavonsk - podunavskog polka; svima nam treba isto;  na kraju se sve  svodi na isto, na istu  sudbinu, gubitke, stradanja, no to je sve neizbežno zarad  nekog (našeg) cilja.
*  *    Svi smo mi  Vuk Isakovič, želimo, sanjamo, maštamo o nekom potpuno drugačijem svetu i životu. Pratimo svoju  zvezdu, težimo da je dotaknemo, nekad dostignemo.
     Svet baš i ne mari za pojedinca,  kao da je ( pojedinac) zarobljen u  mulju, koji neko boji u roze i plavo  (   za dečake :)   ), da bi nam rekao  da grešimo, opovrgao naše snove i želje i da nam je ovde sasvim dobro, pa da nema razloga da sanjamo, da se borimo,  težimo... Šta tom pojedincu, koji smo svi mi,  preostaje?  - Da se bori, da želi,  sanja, voli, mašta, pokušava, teži nekom boljem , svetlijem svetu, ali da pritom ne zaboravi da živi ovaj  život, pa  ko zna, možda se sve te težnje, snovi približe, pa ih mi ostvarimo.  Dok u životu imamo  zvezdu, to jest naš cilj mi smo živi. 

Коментари

Популарни постови са овог блога

Neostvarene ljubavi i promašeni životi- (Čehov- "Ujka Vanja")

Tragične sudbine u romanu “Na Drini ćuprija” i njihov smisao